Orbán és Tarlós kitűnő kapcsolata

Úgy fest, előnyére változott a kormány és a főváros kapcsolata az utóbbi időben.

Bár az is lehet, hogy korábban is rendben voltak a dolgok, csak bizonyos félreérthető kommunikációs megfogalmazások, ellenzéki orgánumok általi sarkítása miatt tűnt fel úgy, hogy valami nem gömbölyű a kapcsolatban. Ezen a téren Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszter és Tarlós István főpolgármester a médiumok által szurkapiszkának hegyesített megszólalásai jelentették a szenzációt, miközben az érdemi kérdésekben semmi lényeges nem történt. Egyszerűen további egyeztetésre volt szükség az érintett kormányszerv és Budapest között. A nyári szabadságok előtt pl. azzal szórakoztatta magát az ellenzék és sajtója, hogy Tarlós István ilyen-olyan okokból nem vett részt a soros kormányüléseken, amelyeken fontos fővárosi projekteket tárgyaltak volna, de nélküle nem lehetett. Aztán amikor ez másodszor, sőt harmadszor is felbukkant a kommunikációban, akkor az ellenzéknek ez már nagyon tetszett, jól szórakozott rajta, ám a szabadságolások miatt ez az egész bolhacirkusz egycsapásra bezárult, és már senkit nem érdekelt a kormány által szorgalmazott hazai buszgyártás felélesztése, illetve a fővárosnak a sürgető igénye a 3-as metró felújítása miatti metrópótló buszokra.

Úgy gondolom, ennek az egész látszólagos kötélhúzásnak a kormány és a főváros között az égvilágon semmi komoly alapja nincs. Nem tudom ugyanis elképzelni, hogy Tarlós István egyszerűen úri passzióból fumigáljon egy meghívást a kormányülésre. Ezt ugyanis egyszerűen nem teheti meg, hiszen ő ott nem személy szerint Tarlós István felnőtt férfiembert képviseli, hanem Budapestet. Azt a fővárost, amelynek vezetését Tarlós a választók bizalmából látja el, s amelynek szekerét ő a legjobb tudása szerint tolni akarja. Számos esetben pedig kihúzni a kátyúból, ahova Demszky Gábor húsz éves főpolgármesteri regnálása taszította Budapestet. Elég csak a szégyenletes Alstom ügyre gondolni. Emlékezetes, hogy az Alstom metrókocsik beszerzésére vonatkozó szerződést jóval a 2006-os választások előtt kötötte meg a Demszky-féle vezetés. Ezek rendkívül kedvezőtlen megállapodások voltak, ezért 2010 végén a Tarlós-féle városvezetés kénytelen volt feljelentést tenni. A nyomozást nemrég meghosszabbították. Eközben az Egyesült Királyság Jelentős Csalások Elleni Hivatala eddig négy Alstom vezetőt vádolt meg azzal, hogy 2006 januárja és 2007 októbere között bűnszervezet tagjaként összesen 2,3 millió eurónyi összeget adtak vagy beleegyeztek, hogy adnak a BKV tisztviselőinek, ügynökeinek. Mindezt azért, hogy befolyásolják a BKV-t az Alstom szerelvények megvásárlása érdekében. Kiderült az is, hogy Medgyessy Péter korábbi szocialista kormányfőhöz köthető cégek mintegy 180 millió forintnyi összeget kaptak a francia járműgyártó vállalattól. A pénz nagy része az ex-miniszterelnök feleségének magánbankszámláján kötött ki. A metrókocsik beszerzésével összefüggésben a magyar hatóságok 2011 óta vizsgálódnak.

Azért írtam erről kissé részletesebben, mert ez olyan nagy „kátyú”, amelyből csak nemzetközi összefogással lehet majd kihúzni a főváros szekerét. Azt nem tudni, hogy a szeptember 1-jén munkába álló háromtagú ideiglenes vizsgálóbizottság mennyivel viszi előbbre az ügyet. Már az sem kevés, ha kommunikációval a közvélemény megtudhatja az eddig rendelkezésre álló adatok részleteit. Elvégre 2,3 milliárd Euro nem kevés pénz. Hacsak 300 forinttal felszorozzuk, akkor több, mint 600 milliárd forintot kapunk. Ennyi pénzen már jócskán lehet osztozni, az Alstom beszerzést befolyásolni. S mint látható, az Alstom kocsik vidáman futnak a 4-es metró vonalán. Igaz, ehhez Tarlós István kellett, hogy a Budapest számára nagyon hátrányos szerződésből használható, a főváros számára előnyöket jelentő megállapodást kényszerítsen ki.

Tény, hogy Tarlós István úriember, még ha némelyek nem is gondolják annak, amikor a főváros érdekeiért küzd. Ez a dolga, ezért van ott. Azon azonban nem tudták rajta kapni 6 éves főpolgármesteri regnálása idején, hogy tisztességtelen módon nem a köz érdekeit képviselte volna munkája során. Ha valaki, akkor ő pontosan tudja, mi a jelentősége egy olyan meghívónak, amelynek érdemi szerzője Orbán Viktor. Vele nem lehet packázni, őt nem szabad és nem is illő hitegetni, s ez Tarlós István eszébe se jut. Nemcsak azért, mert emberileg is nagyra tartja Magyarország miniszterelnökét, hanem azért is, mert bárminemű negatív magatartás az invitálással összefüggésben Budapest hátrányát szolgálná. Ezért aztán jól hangzik az az ellenzéki médiakórus, amely Tarlós és Orbán Viktor, Tarlós és Lázár János konfliktusát énekli meg. Csak éppen tartalmában hamis, mondvacsinált és politikailag nagyon is motivált. Amikor még a BKK vezetője volt Vitézy Dávid, akkor több kisebb-nagyobb anomália jött felszínre Budapesten, de az is csak közvetve kapcsolódott a kormányhoz. De jól ki lehetett használni arra, hogy Tarlóst összeférhetetlen politikus szerepében tüntessék föl, aki nem talál hangot Vitézyvel, aki valójában nem is áll olyan messze a liberális eszmerendszertől. S nem lehetetlen, hogy konfliktusuk valódi forrása igazából itt keresendő. Napjainkban is próbálnak fogást keresni Tarlóson a járatmódosításokkal összefüggésben. A támadások azonban lepattannak, mert olyan pici – 0,4 – 0,8 tizedperces – korrekciókat jelentenek kilenc járat esetében a 340-ből, hogy érzékelhetetlen az utazóközönség számára. Érdekesség, hogy a korábbi Vitézy-féle BKK vezetés is több, jelentősebb mértékű járatkorrekciót vezetett be a jelenleginél, talán nem véletlenül az ellenzéki sajtó támadásaitól mentesen. Úgy kezdtük, hogy előnyére változott a főváros és a kormány viszonya, ha egyáltalán volt benne valamiféle lapszus.

A minapi 60. kormányinfón Lázár János teljes harmóniáról beszélt Orbán és Tarlós kapcsolatában. Mint mondta, a kormányfő és a főpolgármester rendszeresen találkozik, s minden olyan kérdést napirenden tart, amely a két szervezetre tartozik. Azon dolgoznak, hogy a kormány a legkorrektebb módon segíthesse Budapest fejlődését.

Lázár szavait maga a miniszterelnök erősítette meg rádióinterjújában. Az olimpiarendezés jogának esetleges elnyerésével összefüggésben arról beszélt, hogy „Tarlós sikeresen feltámasztotta a várost a tetszhalott állapotából”. Értsd: ahova a Demszky-féle MSZP-SZDSZ vezetés taszította. Orbán utalt rá, hogy még sok fejlesztésre lesz szükség. De szerencsére olyan fejlesztések kellenek, amelyeket a 2024-es olimpia nélkül is meg kellene valósítani. Ezek a szavak nem azt mutatják, hogy baj lenne a két vezető között, aminek örülni kell.

De nem feltétlenül mindenkinek. Szerencsére, akik nem örülnek neki, azok leszerepeltek 1990 és 2010 között, s várhatóan a jövőben sem kérik ki a véleményüket Budapest fejlesztésével kapcsolatban sem.

Tegyük hozzá, hála Istennek!

http://leander.blogstar.hu/./pages/leander/contents/blog/29827/pics/lead_800x600.jpg
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?